Sider:

Book en tid

Prøv selv hvad en gratis snak kan gøre for dig.

Se bookingkalenderen her

Tilbud til virksomheder

Læs meget mere her

Månedlige tips til arbejdslivet - tilmeld dig her:
.
.

Nyhedsbrev på arbejde

Fyldt til randen i en ferietid

Jeg var ved at bryde sammen da jeg kørte min datter til mødestedet til to dages studenterkørsel i søndags. Jeg var fyldt til randen og havde ikke plads til at glæde mig på hendes vegne – eller på mine egne. At studenterne senere skulle komme forbi i deres græshoppesværmende fest og indtage diverse lækkerier på min matrikel, forekom uoverskueligt.studenterkørsel

En hektisk måned med skarpe deadlines havde gået forud. Samtidig datterens eksamensperiode,   studentergildet for familie og venner, dimissionen, alt sammen afbalanceret med at få arbejdet i min virksomhed fra hånden ind imellem. Læg dertil, at jeg skal være ude af huset om en uge og ikke var begyndt på sammenpakningen endnu.. Meget at forholde sig til, svare på, organisere og udføre.

Vil ikke gå glip af

Jeg ser også tilstanden hos mange af mine klienter. Faren for at gå glip af noget eller forsømme et ansvar kan være så stærk, at vi slet ikke overvejer at sige nej. Tit handler det om en mulighed, der er for god til at lade gå upåagtet hen. Eller det kan være tidsmæssigt sammenfald mellem forskellige opgaver, vi har påtaget os.

Når sommerferien er bagkant

Netop nu er der overhængende risiko for at gå ind i denne form for stress. Mange af os har et job, hvor vi skal gøre opgaver færdige, før vi kan gå på ferie med fred. Samtidig er der måske også ferieplaner eller -logistik, der kalder på en indsats. Og der kan være ferieprojekter, der kræver forberedelse.

Med andre ord kan perioden op til ferien opleves som en endeløs række af gøremål, der bare skal overstås, og vi er måske klemt på tiden. Når ferien endelig er der, er der svært at lande og være til stede. Det handler i høj grad om kroppens fysiologi:

Kæmp eller flygt

Under stress reagerer kroppen: Du mærker måske at maven trækker sig sammen, kæben spænder, åndedrættet bliver overfladisk og ansigtet strammer sammen. Nervesystemet og dine stresshormoner er i alarmberedskab, hele dit system er fokuseret på at gennemføre. Så du kan komme videre, overleve. Kæmp eller flygt.

I denne fysiologiske tilstand er der lukket for den del af hjernen, der gør det muligt at opleve det, man er midt i. Når det sker for mig, oplever jeg det som at jeg ikke halvt til stede hvor jeg er, fordi jeg er optaget af at holde styr på det næste. Kender du det?

Det er ikke sådan, de bedste ferier bliver til, og det giver ikke krop og sind den ro og hvile, som ferien også gerne skulle give mulighed for.

Det, der er i vejen, er vejen

Der er mange gode råd til hvordan du kan reducere din feriestress. Se f.eks.stresscoach Bjarne Toftegårds hjemmeside her. Han og andre peger på at gøre noget anderledes, og det er godt for dem, der formår det. Men hvad hvis du ikke magter at gøre andet end bare at hænge på så godt du kan?

Her er en øvelse, som jeg selv har glæde af:

  1. Jeg sætter mig et uforstyrret sted
  2. Jeg forestiller mig, at jeg ikke når det, jeg har sat mig for. Jeg lytter uden forsvar til de stemmer, der anklagende fortæller mig om alle de katastrofer, der vil være resultatet af at jeg ikke gennemfører.
  3. Jeg mærker frygten fuldt ud – frygten for at være skyld i ulempe, eller for at andre ser hvor uduelig jeg i virkeligheden er, eller for at blive fyret, dumpe, hånet, glemt. Giver mig selv lov til at blive ked af det.
  4. De næste to trin er de vigtigste! Jeg mærker den længsel, der ligger bag frygten. Det er typisk længslen efter at bidrage til at andre har det godt, eller efter respekt, eller fællesskab, eller kærlighed. Nogle kalder det behov.
  5. Jeg vælger den vigtigste længsel og tænker på en gang, hvor jeg oplevede det, jeg nu længes efter. Jeg ånder det ind og mærker, hvordan kroppen åbner sig mens jeg forestiller mig at jeg har det igen, lige nu.

Øvelsen indebærer ikke at du skal gøre noget anderledes. Men undertiden får du lyst til at ændre dine strategier efterfølgende. Det vigtigste er dog, at mens du laver øvelsen, så er du til stede med dig selv. Du genindtager den del af din hjerne, hvorfra du oplever nuet.

Prøv det og send mig gerne et par ords feedback om hvordan det virkede for dig.

Er du inspireret af artiklen? Tilmeld dig mit business-nyhedsbrev her.

Kilder: Øvelsen er sat sammen på baggrund af Marshall Rosenbergs og Robert Gonzalez’ arbejde om behovenes levende energi, som ligger til grund for alt hvad jeg tilbyder.
Foto: www.Freedigitalphotos.net og Lars Skov, Sjællandske.

Ps. Studenterne var trætte og udmattede da de kom sidst på dagen. De, der ikke slængede sig i en bunke i græsset, spiste og drak beskedent eller slog dovent til den opsatte stangtennis, og mit indtryk var at alle hyggede sig. Det gjorde jeg også selv, og rørt blev jeg over at være del af ritualet i en vigtig overgang i de mange unges liv.

Share on Facebook

Comments are closed.